کدخبر: 11130 ۱۶:۲۷ :: ۱۳۹۷/۰۳/۰۳ سرویس: فرهنگی
تحلیل رستاخیزخبر از «لاتاری»

دوره ات تمام شده مربی/پارودی «قیصر» پس از نیم قرن!

image

«لاتاری» بیش از آنکه یک فیلم اجتماعی و ملی گرایانه باشد، یکسری دغدغه های ایدئولوژیستی و شبه سیاسی مهدویان و تهیه کننده اش است. مسائل مطرح شده در فیلم به قدری اپیزود وار و سطحی طراحی شده اند که هیچگاه به یک داستان منسجم ختم نمی شوند و بعضا پر است از تعارض و تناقصات گفتاری در دیالوگ ها و تصاویر پرت و بی ربطی که تحت عنوان یک فیلم به تماشای آن نشسته ایم.

مهدی تیموری-رستاخیزخبر؛ «لاتاری» ابدا فیلم خوبی نیست. نسبتا خوش رنگ و لعاب، فریبنده اما پرحرف، پر ادعا و حوصله سربر که به هیچ وجه «روراست» نیست. گاها هم یک کمدی ناخواسته. فیلم با تیتراژی از پلان های کلاژ شده و بی منطق از تهران آغاز می شود. فیلمی که سرتاسرش دم از غیرت و وطن پرستی می زند اما از ابتدا تا انتها با همه ی آن بهانه ها که حالا دیگر در این اثر به شکل کمیک درآمده اند- سر خوابیدن دارد! از ادای دین و ارجاعات ظاهرا سینمایی کارگردان با استعداد دیروزش -که با ساخت دو اثر خوب و محترم «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» خودی نشان داده بود- به تارانتینو و سینمای هالیوود گرفته تا یکه تازی ابر قهرمان هندی و بالیوود وار ماجرا یعنی موسی با بازی نسبتا قابل قبول اما کلیشه ای هادی حجازی فر- مربی جزء فوتبال امروزی که گویا دوره او هم مانند حاج کاظم سال های دور «آژانس شیشه ای» ابراهیم حاتمی کیا تمام شده است.

فیلم عاری از هرگونه منطق است؛ دستکم در اکثر لحظات آن را زیر پا می گذارد. فیلمبرداری آثار مهدویان به ویژه در دو فیلم سینمایی قبلی اش که با«ایستاده در غبار» با آن فرم بی نظیر و مستند گونه و صداگذاری خاص به یک اثر ویژه و قابل تحسین تبدیل شده بود آغاز شد و با تریلر سیاسی «ماجرای نیمروز» ادامه پیدا کرد که بسیار با منطق و روایت هر دو فیلم اصولی و حساب شده از آب درآمده اند و بلاشک در همه لحظات آن دو فیلم دوربین درست در جای خودش قرار دارد. یک چشم ناظر که حواسش به همه چیز/کس است. آن دوربین ناظر و چشم نواز در دو اثر قبلی سرجای خود، اساسا منطق و دلیل تکرار همان دوربین با آن زوم های احمقانه در لاتاری اجتماعی و «دغدغه مند» چیست؟ جز این که صاحب اثر هم خودی نشان دهد و ردپا و امضایی از خودش بگذارد؟ غافل از اینکه دوربین لاتاری از ابتدا تا انتها به قدری سردرگم و تهوع آور است که نه به فرم و تالیف فردی آقای کارگردان می رسد و نه رد و امضایی از آن می ماند. تنها چیزی که از آن در ذهن مخاطب شکل می گیرد یک علامت سوال بسیار بزرگ است.

«لاتاری» بیش از آنکه یک فیلم اجتماعی و ملی گرایانه باشد البته ماهیت این ژانر «ملی گرایانه» که از کجا آمده و برخی دوستان وارد سینمای ایران کرده اند پرسش اساسی نگارنده است!- یکسری دغدغه های ایدئولوژیستی و شبه سیاسی مهدویان و  تهیه کننده اش است. مسائل مطرح شده در فیلم به قدری اپیزود وار و سطحی طراحی شده اند که هیچگاه به یک داستان منسجم ختم نمی شوند و بعضا پر است از تعارض و تناقصات گفتاری در دیالوگ ها و تصاویر پرت و بی ربطی که تحت عنوان یک فیلم به تماشای آن نشسته ایم. موضوع لاتاری بالاخره چیست؟ امنیت ملی؟ بعید می دانم. در اواخر فیلم کاراکتر امیرعلی با بازی «ساعد سهیلی» طلبکارانه بابت از دست رفتن همه چیزش شکوه می کند و تا زمین و زمان را به هم ندوزد بیخیال ماجرا نیست! چیزی که فیلمساز به ما می دهد این است که این انتقام شخصی از امنیت ملی مطرح شده مهم تر است؛ مشکلی هم نیست خودش یک دیدگاه متفاوت است اما مشکل شعارهای ملی و امنیت ملی موجود در سرتاسر فیلم است. اگر موضوع مهم تر رگ گردن است پس این حرف ها برای کی و چیست؟ اصلا علت نام «لاتاری» چیست؟ اساسا چرا مخاطب باید فیلمی با این حجم از دروغ که ذره ای روده راست در شکمش ندارد را باور کند؟

علاوه بر دوربین سردرگم، شخصیت های بی سرانجام و بد پرداخت شده ی فیلم از پرسش های بنیادین دیگرمان هستند. عشق «امیرعلی» و «نوشین» از همان سکانس اول درنیامده آغاز می شود و تا سکانس های واپسین حضور نوشین در تهران در نیامده به اتمام می رسد! صرفا گرفتن دو سکانس در پارک و رستوران و یکسری توشات و آورشولدر و دیالوگ های دم دستی عشقی اساطیری و قابل باور خلق نمی شود که هیچ به قدری زننده و تو خالی است که مسیر طی شده برای این عشق نافرجام که به یک «فاجعه ملی» ختم می شود را با دکوپاژ، اجرا و پرداخت و شخصیت پردازی به شدت باسمه ای اثری به ما تحویل می دهد که نتیجه اش چیزی جز یک فیلم خنثی و بدون کوچکترین تاثیرگذاری که با هر ترفندی می خواهد احساسات مخاطب را قلقلک بدهد و شاید اشکی از او بگیرد نیست.

 

 

حضور کاراکتر برادر نوشین که «جواد عزتی» ایفایش می کند هم تنها به از هم پاشیدن دفتر سامی در تهران مانند بهم ریختن کافه در فیلم های فارسی- محدود می شود و ماموریتی که او یعنی پایمال نشدن خون نوشین به امیرعلی می سپارد و هیچ مشخص هم نیست که این آقا موسی قصه که به یکباره برای تکه تکه کردن افراد در لجنزارهای عربی که دختران این سرزمین را به قاچاق می برند تا الان کجا بوده؟ اطلاعاتی قصه ما در قرون وسطی زندگی می کرده که از هیچ چیزی خبر نداشته؟ فیلم به سرعت از همه نکاتی که می توانست با جزئیات به خوبی پرداخت شوند و فیلم را دستکم به اثری قابل تامل تبدیل کند می گذرد! غافل از اینکه همین جزئیات هستند که سینما و عناصر اصلی یک فیلم را تشکیل می دهند. ما حتی کوچکترین اثری هم از مرگ نوشین در «تصویر» نمی بینیم و همه چیز به چندتا ارتباط موبایلی و بی منطق ختم می شود. خنده دار تر از هرچیز دیگری مقایسه این فیلم توسط برخی از دوستان با یکی از ارکان اصلی موج نوی مردمی سینمای ایران یعنی فیلم «قیصر» است. فیلمی که زمین تا آسمان با این اثر ایدئولوژیک زده متفاوت است. اگر در قیصر انتقامی وجود دارد از قهرمان می آید و فردیت. یک حرف هم بیشتر ندارد و حتی برای طراحی مکان قتل هایی که در فیلم رخ می دهد اصول و فکری در نظر گرفته شده است. «لاتاری» مهدویان بیشتر مانند یک پارودی از قیصر «کیمیایی» پس از گذشت نیم قرن است. از معدود نکات مثبت لاتاری بازی خوب و مثل همیشه روان و قابل باور اما نادیده گرفته شده «علیرضا استادی» در نقش پدر نوشین است که می توان از آن یاد کرد.

و اما اوج پوچ منطقی فیلم که مخاطب را رها می کند و صرفا به ارضای شخصی کارگردان از فیلم های مورد علاقه هالیوودی اش می پردازد در یکی از سکانس های آخر فیلم است. جایی که در طول فیلم اطلاعاتی محافظه کار داستان ما یعنی مرتضی با بازی نخ نمای «حمید فرخ نژاد» که کوچکترین کاری را نسنجیده و بدون هماهنگی با بالادستی هایش انجام نمی دهد و هیچ چیزی برایش بالاتر و ارجح تر از امنیت ملی و روابط بین الملی کشورش نیست که به قول موسی چرتکه می اندازد!- از توی چشمی در به سامی، بدمن قصه شلیک می کند و او را می کشد؛ به همین راحتی! ما که با فیلمساز سر شوخی نداریم اما او را نمی دانم!؟ شاید او  فکر می کند که با دوتا دیالوگ رگ گردنی از «خلیج» نه «خلیج فارس» درسته و آرتیست بازی های «مثلا» ملی گرایانه که بیشتر به یک موقعیت کمدی تبدیل شده اند که ممکن است هرکسی را در سینما بخنداند بتواند حقیقت اصلی و ضعف مفرط فیلم و منطق مطلقا پوچ اش را بپوشاند و به عبارتی دل مخاطبان حاضر در سینما را خنک کند و با جیغ، کف و سوت همراهی اش کنند. چقدر هم خوب؛ غیرت داریم این هوا...! اما این ها نه سینماست، نه تارانتینو و نه حتی یک تلاش برای رسیدن به ساده ترین استانداردهای مدیوم سینما.

به زعم من، «لاتاری» کلاژی سردرگم، بی هویت و تکه تکه از فیلم فارسی های دست چندم قبل از انقلاب، قیصر، آژانس شیشه ای و سینمای بالیوود است که آغاز درستی ندارد و با یک پایان بندی به شدت سرهم بندی شده به پایان می رسد و ما را تا حد زیادی به یاد صفحات کوروش پرستان و عرب ستیزان فضای مجازی می اندازد تا یک فیلم سینمایی شسته رفته!


http://www.rastakhiznews.ir/files/1396/04/14/012739.gif
https://sapp.ir/rastakhiznews

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده اند *

موسسه اعتباری نور
دکتر علیخانی
سروش رستاخیز
برگزیده
پیشخوان روزنامه (97/04/26)
یادداشت
فراخوان
ساد 24
مدرسه فوتبال پرسپولیس البرز
miss vanila
سیاسی اقتصادی ورزشی اجتماعی
img

میز خدمت طرحی نمادین نیست / از خبره ترین کارشناسان در ارائه خدمت استفاده شود

محمد علی نجفی از میز خدمت برخی از دستگاه های اجرایی استان و روند خدمات دهی آنها به مراجعان، به صورت سرزده بازدید کرد.

img

دیدار اعضای شورای مرکزی سازمان عدالت و آزادی با فرماندار ویژه شهرستان کرج

رییس سازمان عدالت و آزادی به همراه جمعی از اعضای شورای مرکزی این سازمان، با فرماندار ویژه شهرستان کرج دیدار کردند.

img

بازدید سرزده استاندار البرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج از بازارچه موقت گلشهر

فرماندار ویژه شهرستان کرج به همراه استاندار البرز به صورت سرزده از بازارچه پونه گلشهر که دچار حریق شده بود، بازدید کردند.

img

ترویج سیره نبوی در انتقال و حفظ ارزش های اسلامی به نسل های بعدی موثر است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز ضمن دیدار با حجت الاسلام تقوایی امام جمعه موقت نظرآباد در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این شهرستان به تشریح برنامه های جشنواره رضوی پرداخت.

img

جزئیات نامه دوم شریعتمداری به روحانی/متخلفان را معرفی می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن قدردانی از مواضع قاطعانه وی در برخورد با تخلف واردات خودرو، اعلام کرد: متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنیم.

img

موسسه رازی پشتوانه‌ای مطمئن برای کشور است

رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به توانمندی ‎ ها، دانش بومی و ظرفیت‌های ارزشمند تولید در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، از این مجموعه به عنوان پشتوانه‌ای مطمئن برای کشور در شرایط مختلف یاد کرد.

img

بانک مرکزی مخالف افزایش سقف اختیار پرداخت تسهیلات است

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بانک مرکزی مخالف افزایش سقف اختیار پرداخت تسهیلات در بانک‌های استان از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۶ میلیارد تومان است، گفت: طرح‌ها نباید در بانک و دستگاه‌های اجرایی متوقف شود.

img

اختصاص یک میلیارد تومان به توسعه فرهنگ کارآفرینی در کرج

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری کرج از اختصاص یک میلیارد تومان برای ستاد توسعه فرهنگ کارآفرینی در کرج خبر داد.

img

ووشوکار البرزی قهرمان جهان شد

رئیس هیئت ووشو استان البرز گفت: ووشوکار البرزی تیم ملی جوانان ایران موفق شد به مدال باارزش طلا در رقابت‌های جهانی دست پیدا کند.

img

دعوت رسمی فیفا از مهدی تاج

جیانی اینفانتینو از رییس فدراسیون فوتبال ایران و عضو کمیته مسابقات فیفا، دعوت کرد برای حضور در دیدار فینال جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه حاضر شود.

img

سیدجلال حسینی پیشنهاد جنجالی کی روش را رد کرد

​کاپیتان پرسپولیس که در اتفاقی عجیب در لیست نهایی تیم ملی برای حضور در جام جهانی قرار نگرفته بود، به پیشنهاد کادرفنی پاسخ منفی داد.

img

پرتغال به اروگوئه باخت و حذف شد/ رونالدو به مسی پیوست!

تیم ملی فوتبال اروگوئه با غلبه بر پرتغال ضمن حذف رونالدو و یارانش از جام جهانی روسیه، در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف فرانسه می رود.

img

ورود پیکر ۶۰ شهید دفاع مقدس به تهران

رئیس ستاد معراج شهدای مرکز گفت: پیکر مطهر ۶۰ شهید تازه تفحص شده که اخیرا از مرز خسروی وارد کشور شده‌اند، صبح فردا سه شنبه ۲۶ تیرماه ۹۷ وارد معراج شهدای تهران خواهند شد.

img

انتخاب شهردار کرج به جلسه آینده موکول شد

هفتاد و دومین جلسه شورای شهر در حالی برگزار شد که آخرین بند از دستور جلسه به انتخاب شهردار کرج و اعلام پاسخ استعلام وزارت کشور مربوط بود که به علت کمبود وقت و نیاز اعضا برای شور و مشورت بیشتر به جلسه بعد موکول شد.

img

آغاز همکاری ۵ هزار حامی البرزی با کمیته امداد

بیش از سی هزار حامی البرزی حمایت معنوی و مالی از ایتام و فرزندان محسنین تحت حمایت کمیته امداد را بر عهده دارند که پنج هزار نفر از آنان طی یک ماه گذشته همکاری خود را با این نهاد آغاز کرده‌اند.

img

کاهش هزینه های جاری محورِ اقدامات شهرداری

محمدرضا احمدی نژاد با اشاره شرایط اقتصادی موجودبرصرفه جویی در هزینه های عمرانی، تاکید کرد.